DSC06651.jpg

Nieuws

ProDelta Real Estate zorgt voor nieuw elan in Waalhaven-Zuid

Waar voorheen divers en oud vastgoed het straatbeeld aan de Van Riemsdijkweg domineerde, fonkelt nu een hagelnieuw en duurzaam distributiecentrum van ontwikkelaar ProDelta Real Estate. Een dergelijke brownfieldontwikkeling vraagt om een lange adem én om een goede samenwerking met, in dit geval, het Havenbedrijf Rotterdam, zegt Sander van Zwienen van ProDelta.

Sanering, meter voor meter sonderen in verband met de mogelijke aanwezigheid van vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog, vleermuizen in een spouwmuur, huismussen in een hal en een broedende kauw in een schoorsteen; van alles maakten we mee, vertelt adjunct-directeur Vastgoed Sander van Zwienen. “Brownfieldontwikkelingen zijn altijd lange termijn ontwikkelingen, zeker als er nog langlopende huurcontracten lopen met betrekking tot de oude bebouwing.” We begonnen hier al in 2014. Je weet vooraf niet altijd wat je tegenkomt. Dat is ook de reden dat we dit soort ontwikkelingen voor eigen risico doen.”

Herontwikkelen

ProDelta Real Estate is ontwikkelaar van en belegger in duurzaam logistiek vastgoed. Het bedrijf is al sinds 1946 van alle logistieke (en industriële) markten thuis. Samenwerken, duurzaamheid en kwaliteit staan centraal in de visie van het bedrijf. Het herontwikkelen van bestaande locaties past perfect in die filosofie. Het zwaartepunt van de vastgoedportefeuille strekt zich uit over de Rotterdamse regio en de provincies Noord-Brabant en Gelderland, het natuurlijke achterland van de Rotterdamse haven. Frank van Dijk, directeur Real Estate: “Maar we zijn ook daarbuiten actief. Zowel nationaal als internationaal.”

Lopende huurcontracten

De ontwikkeling aan de Van Riemsdijkweg in Distriport Waalhaven startte in 2013 toen het Havenbedrijf Rotterdam de eerste panden in het gebied aankocht. De Hilgersweg werd opgeheven zodat er één perceel ontstond. Vanwege lopende huurcontracten duurde het vervolgens nog enkele jaren voordat het hele perceel van ruim 4 hectare beschikbaar kwam voor nieuwbouw. ProDelta begon daarom alvast met bouwen op het eerste vrijgekomen deel. In 2016 kwam fase 1 (ca. 10.000 m2) gereed. De tweede fase (ca. 20.000 m2) werd begin dit jaar opgeleverd en in totaal is reeds 75 procent verhuurd.

Fantastische upgrade

Directeur Breakbulk Danny Levenswaard van Port of Rotterdam is in zijn nopjes met de nieuwbouw. “Het is een fantastische upgrade van het gebied die perfect aansluit op één van de kerntaken van het Havenbedrijf, namelijk duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van het havengebied. Herontwikkeling van oudere bedrijventerreinen draagt bij aan de verduurzaming van de haven.” Van Dijk: “Het begint allemaal met een goede gebiedsvisie vanuit het Havenbedrijf. Het laten vervallen van de openbare Hilgersweg om tot een groot kavel te komen, het uitkopen van zittende eigenaren, de erfpacht; op die manier kom je er samen uit en heb je een basis voor een langjarige samenwerking.” Greenfieldontwikkelingen sluiten wij niet uit maar de nadruk ligt sterk op herontwikkelingen op bestaande bedrijventerreinen, voegt Van Dijk nog toe.

Pure noodzaak

Veel van de grote havengerelateerde warehouses staan op de distriparken Maasvlakte, Maasvlakte West, Botlek en in het Waal-Eemhaven gebied. Waalhaven-Zuid biedt juist een sterke mix van kleine en grote bedrijven. Levenswaard: “Het is een oud gebied – de haven is nog met de hand uitgegraven - en we zijn ontzettend blij met partijen als ProDelta die dit soort gebieden nieuw leven inblazen. Dit soort brownfieldontwikkeling is ook pure noodzaak vanuit de behoefte uit de markt naar vierkante meters courant logistiek vastgoed. Greenfield Maasvlakte-West is bijvoorbeeld al bijna volledig uitgegeven.” Van Zwienen: “Je ziet vaak dat oude bedrijventerrein gunstig gelegen zijn ten opzichte van de stad, open vervoer en arbeidspotentieel. Dat is hier in Waalhaven-Zuid zeker het geval.”

Toegevoegde waarde

Het Havenbedrijf bedingt bij nieuwe uitgifte van gronden tegenwoordig dat er gebouwd wordt volgens de nieuwste technieken op het gebied van duurzaamheid en energiezuinige oplossingen. Levenswaard: “Dat past bij onze brede visie op duurzaamheid. Denk aan de op- en afvang en opslag van CO2 en de ontwikkelingen
rondom walstroom. Ook eisen we bij nieuwbouw dat een deel van de toekomstige ladingstromen afgehandeld wordt per rail of over water. Met dat duurzame en de multimodale vervoersmogelijkheden zit het hier wel goed. Daarnaast zijn dit soort ontwikkelingen superbelangrijk voor de containerstroom die door de Rotterdamse haven gaat. Negentig procent van de containers ‘raakt’ ergens een warehouse. Niet allemaal in Rotterdam natuurlijk, maar die toegevoegde waarde is belangrijk en dat wil je faciliteren met warehouses als deze.”

Het nieuwe dc voldoet aan de laatste eisen ten aanzien van duurzaamheid. Fase 2 is volledig gasloos. De ledverlichting is daglichtgestuurd en werkt op bewegingssensoren. Het gebouw is volledig voorzien van zonnepanelen. De duurzaamheid komt ook naar voren in de brede toepasbaarheid van het gebouw. De stramienmaat is zo ontworpen dat een hal flexibel indeelbaar is en geschikt is voor smalle en brede gangen. De mezzaninevloer is geschikt voor VALactiviteiten, maar kan ook eenvoudig aangepast worden tot kantoorruimte. De vloer is van hoge kwaliteit en ‘super vlak’. Alles in en aan het gebouw ziet er solide uit. Van Zwienen: “Het is heel simpel; wij bouwen alleen met kwaliteitsmaterialen van kwaliteitsmerken. Wij zijn en blijven eigenaar en dan wil je een degelijk gebouw. Voor jezelf en voor de gebruiker.”

Bovenstaand artikel komt uit Havenlocaties 2021.

Capture

v.l.n.r. Sander van Zwienen, Danny Levenswaard en Frank van Dijk.